De wereld is constant in beweging. Als organisatie is er geen andere keuze dan je aan te passen aan deze situatie. Zoeken naar nieuwe oplossingen en dus blijven innoveren. De mate van aanpassingsvermogen gaat het succes of falen van jouw organisatie bepalen.
Daarbij gaat innovatie zeker niet alleen maar over technologie. Wellicht wat vreemd om dit te lezen vanuit een bedrijf dat technologische vernieuwing nastreeft! Je hoeft geen hightechbedrijf te zijn om te kunnen innoveren. Het gaat er vooral om dat je het lef hebt om anders te kijken en de dialoog durft aan te gaan. Alleen daarmee kom je erachter waar de werkelijke behoeftes liggen.
In dit blogartikel geven wij tips om jou op weg te helpen met innoveren:
- Vernieuwde blik in de organisatie
- Probeer niet alles zelf te ontdekken
- Blijf je onderscheiden van anderen
- Houd je concurrentie in de gaten
- Durf te proberen
- Verzamel de juiste mensen om je heen
- Niet innoveren: dan doet een ander het
Wil jij innoveren en jouw idee uit laten werken in samenwerking met Beeliners? Wij helpen je graag! Kom eens vrijblijvend langs voor een kopje koffie en we bespreken graag met jou de mogelijkheden.
1. Vernieuwde blik in de organisatie
Er ontstaan vaak blinde vlekken binnen organisaties welke al langere tijd in bepaalde markten of sectoren opereren. De bekende uitspraak: “Zo doen wij dat hier altijd” geeft al een mooie aanleiding om eens te verdiepen of het ook anders kan. Zoek daarbij niet altijd naar grote “baanbrekende innovaties”, maar start klein. Oplossingen voor kleine dagelijkse problemen of irritaties kunnen al heel waardevol zijn. Door deze verbeteringen samen te te doen zorgt het voor de eerste stappen naar een vernieuwende organisatie.
2. Probeer niet alles zelf te ontdekken
Je hoeft als organisatie niet alle kennis in huis te hebben. Dit kost onnodig veel geld en beperkt het innovatie proces. Samenwerken met andere organisaties is hierdoor steeds meer in opkomst. Door met anderen ervaringen uit te wisselen komen we juist tot nieuwe inzichten. Veel ideeën uit andere markten zijn wellicht ook voor jouw organisatie toepasbaar. Uiteraard moet je rekening houden met patenten, maar algemene principes kun je prima gebruiken.
3. Blijf je onderscheiden van anderen
Consumenten en/of klanten zijn niet alleen prijsgevoelig maar hebben ook hoge verwachtingen. Om aantrekkelijk te blijven moet je opvallen. Daarbij is het belangrijk om te kijken vanuit de klant. Welk pijn ga je dan bij hem wegnemen of welke meerwaarde kun jij creëren. Vervolgens ook met de klant in gesprek gaan of jouw oplossing echt het probleem oplost. Probeer dan vooral te onderzoeken of je het fout hebt en niet om te bewijzen dat je het goed hebt!
4. Houd je concurrentie in de gaten
Het is verstandig om je concurrentie goed in de gaten te houden. Op welke gebieden scoren zij goed en waar liggen nog kansen? Liggen die kansen op gebieden waar jij zelf ook nog kunt groeien? Door met jouw innovatie in te spelen op dit gebied, kun je van jouw idee gemakkelijker een succes maken.
5. Durf te proberen
Een bekende uitspraak is: “Als niks mag mislukken, ga je nooit wat nieuws bedenken”. De meeste ideeën worden in de kiem gesmoord, doordat het plat geslagen wordt in discussies. Probeer het gewoon en de feedback die je krijgt kun je direct weer gebruiken om aan te passen of mee te nemen in een nieuwe poging. Daarbij is het belangrijk dat je de mensen waardeert die proberen en niet alleen diegenen die succesvol zijn.
6. Verzamel de juiste mensen om je heen
Om een innovatie of vernieuwing aan te jagen is het van belang om de juiste mix te hebben van mensen die denken in mogelijkheden en mensen die denken in problemen. Door te netwerken met een diverse groep van mensen kun je van perspectief veranderen en tot andere inzichten komen.
7. Niet innoveren: dan doet een ander het
Innoveren kan op elk niveau, innovatie is niet alleen weggelegd voor grote multinationals. Je kunt als MKB’er met hulp van andere partijen succes boeken. Je klanten worden blij van slimme oplossingen die makkelijker en efficiënter zijn. Laat jouw visie leven en wees niet conservatief. Jouw ideeën en oplossingen kunnen net dat unieke brengen.
Innoveren met behulp van Beeliners
Wil jij jouw idee uit laten werken in samenwerking met Beeliners? Wij helpen je graag! Kom eens vrijblijvend langs voor een kopje koffie en we bespreken graag met jou de mogelijkheden.
Also interesting
-
7 tips om een innovatieworkshop met je team te organiseren
Een innovatieworkshop is een interactieve sessie die is ontworpen om deelnemers te helpen nieuwe ideeën te genereren, creatieve oplossingen te bedenken en innovatieve processen te ontwikkelen. Tijdens een innovatieworkshop kunnen deelnemers samenwerken en brainstormen om nieuwe perspectieven te ontdekken en bestaande problemen op te lossen. Innovatieworkshops kunnen worden georganiseerd voor… Read More
-
Wat is het verschil tussen verbeteren en vernieuwen?
Veel organisaties willen graag met iets nieuws op de markt komen. Of het nu een verbeterd product is, of iets compleets nieuws, de consument verwacht van bedrijven dat zij continu meegaan met de nieuwste technologieën. Voldoe je niet aan dit verwachtingspatroon? Dan is de kans groot dat jouw consument overstapt… Read More
-
Hoe word je innovatief? Creëer een creatieve mindset
Je bedrijf wil met nieuwe ideeën op de markt komen. Het bestaande product uitbreiden of iets compleet nieuws bedenken. Maar wat als er maar geen ideeën komen? Wat als zowel jij als je collega’s vastlopen? Hoe zorg je er dan voor dat je toch met iets nieuws komt? Hoe word… Read More