Het ontwikkelen van een concept voor je product

De wereld om ons heen verandert in een razendsnel tempo. Voor het succes van jouw organisatie is het daarom belangrijk om te blijven innoveren. Conceptontwikkeling vormt de kern van dit proces. Hierbij zetten wij jouw creatieve ideeën gezamenlijk om in concrete concepten die uiteindelijk leiden tot producten en diensten die waarde bieden aan jouw klanten.

Een concept is een voorlopig ontwerp, of plan, van jouw idee en vormt de basis voor de realisatie van jouw product. Door middel van het ontwikkelen van concepten kunnen we in een vroeg stadium jouw ideeën testen, evalueren en verfijnen. Dit doen we door onze uitgebreide toolset. Hierbij kun je denken aan: brainstormsessies, schetsen. 3D modellen, fysieke modellen, testen en het evalueren van de haalbaarheid.

  • Samenwerken met jou
    Wij werken niet voor jou, maar mét jou. Zo blijf jij betrokken en hou je controle over jouw idee.
  • Persoonlijk contact
    Je hebt direct contact met de specialisten die aan jouw idee werken. Direct sparren met de juiste specialist.
  • Korte lijntjes
    Aanpassingen op jouw idee? Door de korte lijntjes kunnen wij snel schakelen en deze toepassen.
  • Het IP blijft van jou
    Het IP blijft van jou, maar we helpen je graag met het regelen van het papierwerk.

Wat is conceptontwikkeling in productontwikkeling?

Tijdens de conceptontwikkeling worden de volgende stappen doorlopen:

1. Ideeën genereren en evalueren: Middels brainstorms genereren we verschillende ideeën. Deze beoordelen we vervolgens op haalbaarheid, marktpotentieel en fit met jouw bedrijfsdoelstellingen.

2. Conceptontwikkeling: De ideeën die uit de evaluatieronde komen werken we verder uit tot gedetailleerde concepten, inclusief een beschrijving van hun functies, voordelen en de criteria van de beoogde doelgroep.

Hierbij worden er meerdere concepten gemaakt die vervolgens getoetst worden tegenover
het Programma van Eisen. Het meest veelbelovende concept, of een samengevoegd concept, wordt vervolgens gebruikt om een eindconcept van te maken. Dit eindconcept vormt de basis voor het allereerste prototype.

3. A-sample: Van het concept met de meeste potentie wordt een eerste en gedetailleerde prototype, ook wel A-sample genoemd, gemaakt. Hiermee doen we wat eerste gebruikstesten om de bruikbaarheid, effectiviteit en algehele tevredenheid te evalueren.

4. B-sample: Vervolgens komt er (indien nodig) een ontwerpslag over het A-sample naar aanleiding van de uitkomst van de testen. In de meeste gevallen zijn dit geen grote aanpassingen. Deze B-sample testen we vervolgens opnieuw.

Het belang van conceptontwikkeling

Door middel van concepten kunnen wij ideeën met de grootste potentie voor succes
identificeren. Het is een belangrijke stap om de volgende redenen:

Voordelen van conceptontwikkeling

Vermindert risico’s: Door concepten grondig te evalueren en te testen
voordat ze worden gelanceerd, wordt de kans op mislukking verkleind en
bespaar je kostbare middelen.

Verhoogt de kans op succes: Conceptontwikkeling helpt bij het identificeren van de meest veelbelovende ideeën met het grootste potentieel om jouw klanten aan te spreken en winstgevend te zijn.

Stimuleert creativiteit: Het proces van conceptontwikkeling biedt de ruimte om op jouw eerste idee verder te bouwen.

Verbetert de klanttevredenheid: Met het ontwikkelen van concepten die
gericht zijn op de behoeften en wensen van jouw klanten, ben je in staat om producten en diensten te creëren die leiden tot hogere klanttevredenheid en loyaliteit.

Het maken van prototypes

Prototypes zijn een tastbaar model van jouw productidee. Het doel ervan is om het ontwerp te testen en te verfijnen voordat er investeringen worden gedaan in verkeerd ontwerp of een inadequaat product. Je probeert hiermee de kwaliteit van je product te bepalen en verbeteren.

Prototypes maken wordt op verschillende manieren aangepakt, variërend van eenvoudige en snelle prototypes van papier of karton tot complexe, werkende modellen die lijken op het uiteindelijke product.

Met prototypes is te zien of jouw product daadwerkelijk werkt en aan de behoefte van gebruikers voldoet. Het helpt je ook om dure fouten in een later stadium te voorkomen. Daarnaast zijn prototypes een krachtig hulpmiddel om te communiceren met anderen over je idee. Het helpt mensen om jouw idee beter te begrijpen en feedback te geven.

Verschillende soorten prototypes

Er zijn verschillende soorten prototypes die je kunt gebruiken, afhankelijk van je doelstellingen en budget:

1. Low-fidelity prototypes: Dit zijn eenvoudige, snelle en goedkope prototypes die vaak worden gemaakt van papier, karton of andere eenvoudige materialen. Ze worden gebruikt om de basisconcepten van een product te testen.
2. Mid-fidelity prototypes: Deze prototypes zijn gedetailleerder en kunnen interactieve elementen bevatten. Hierbij wordt er gebruikgemaakt van rapid prototyping en 3D printen. Mid-fidelity prototypes worden gebruikt om de functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid van een product te testen.
3. High-fidelity prototypes: Dit zijn zeer gedetailleerde prototypes die lijken op het uiteindelijke product. Ook bij deze prototypes wordt er veel gebruikgemaakt van 3D printen en rapid prototyping. High-fidelity prototypes worden gebruikt om het ontwerp te testen en finaliseren voordat het in productie wordt genomen.

Bij Beeliners hanteren wij een multidisciplinaire werkwijze bij het maken van prototypes. Onze experts werken vanuit verschillende specialismen aan jouw concept. Denk bijvoorbeeld aan de integratie van printplaten en software.

”Samen maken we jouw idee werkelijkheid.”

Heb jij een productidee en wil jij die tot leven brengen? Onze experts staan klaar om jouw product te ontwikkelen en naar de schappen te brengen. Een eerste gesprek is altijd vrijblijvend. Start vandaag nog!

Tools & technieken die wij toepassen

Proof of concept

Met een proof of concept testen we de haalbaarheid van jouw productconcept. De bedoeling is dat je met een proof of concept de showstoppers van jouw idee probeert te definiëren en realiseren zodat je kan testen of jouw oplossing wel echt de problemen van jouw doelgroep oplost.

Prototyping

In de conceptontwikkelingsfase maken we al een eerste prototype, of A-sample. Hiermee testen we verschillende aspecten zoals wat gebruikers visueel vinden van het concept en of het werkt zoals beoogd. Met de uitkomsten hiervan kunnen we het prototype verbeteren tot een B-sample.

3D-modellen

Door het maken van 3D-modellen visualiseren we jouw concept. Dit is een goede manier om de vorm en het gevoel van jouw concept te kunnen testen.

Conceptontwikkeling in samenwerking met Beeliners

Samenwerken met Beeliners aan conceptontwikkeling betekent dat wij samen met
jou brainstormen over jouw ideeën en de technische haalbaarheid ervan. We maken
de concepten snel tastbaar, door ze om te zetten in een A-sample. Hiermee testen
we of jouw concept haalbaar is. Vervolgens ontwikkelen we een B-sample waarmee we verschillende aspecten van jouw concept direct bij de gebruiker kunnen testen. Zo kunnen wij tijdig aanpassingen doen voordat we het concept uitwerken tot een daadwerkelijk product op de markt.

Benieuwd naar wat wij samen met jou kunnen bereiken?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

4 innovatieprijzen gewonnen

17 producten ontwikkeld in 2024

48+ bedrijven geholpen

Ons vakmanschap

Portfolio

  • Haeyven – Antagonist

  • Sneeuwschuiver Gateway/Sensor

  • Sporttoestellen

  • Waterstof brandbeveiliging

  • IoT Flens

  • Covid Handwash Timer

  • BeeAlert

  • Bee in Charge App

  • Digitale Baksteen

Onze inzichten, lessen en visie op productontwikkeling

  • Afbeelding voor bij het blog over marktonderzoek

    Wat hoort er bij marktonderzoek en hoe pak je dit aan?

    Wanneer je een nieuw product op de markt wilt brengen, spreekt het voor zich dat jij hier enthousiast over bent. Maar is de markt dat ook? Hoe kijken anderen tegen jouw idee aan? Of bestaat jouw nieuwe idee misschien al? Met een marktonderzoek krijg jij antwoord op deze vragen. Tijdens dit onderzoek verzamel je namelijk

    Meer informatie

  • Afbeelding voor het blog iteratief proces

    Het iteratief proces: waarom en hoe wij het toepassen

    Elke ochtend sta je op en check je als eerste je mobiele telefoon. Door de dag heen ontvang je hier berichten op en voordat je ‘s avonds gaat slapen stel je jouw wekker in. We kunnen hedendaagse telefoons niet meer wegdenken. Sterker nog, de allereerste modellen zouden er niet gekomen zijn zonder hulp van iteratieve

    Meer informatie

  • Nieuw product idee, wat nu?

    Ik heb een nieuw product idee, wat nu?

    Na een lange werkdag ben je onderweg naar huis. Tijdens de reis heb je tijd om wat na te denken en ineens komt er iets in je op: een briljant idee voor een nieuw product! Het liefst maak je het meteen die avond nog realiteit. Het proces van idee naar marktintroductie kan overweldigend zijn. Gelukkig

    Meer informatie