Ieder bedrijf wil niets liever dan snel en soepel innoveren. Je wilt vooruitgang boeken in je processen of je producten upgraden met nieuwe technologische snufjes. Maar innoveren is lang niet altijd zo eenvoudig. Maar met een goedlopend innovatieproces kom je een heel eind.
In dit blogartikel vertellen we iets over de worstelingen die je tegenkomt tijdens het innoveren. Daarbij geven we ook graag vijf tips om jouw innovatieproces te verbeteren:
- Bepaal het doel, de functionaliteiten en het resultaat
- Geef gas en werk volgens een strakke planning
- Beschik op het juiste moment over de juiste componenten
- Bepaalde productieomvang
- Gebruik de kennis van jouw leveranciers
Wil jij innoveren en jouw idee uit laten werken in samenwerking met Beeliners? Wij helpen je graag! Kom eens vrijblijvend langs voor een kopje koffie en we bespreken graag met jou de mogelijkheden.
De worstelingen in een ontwikkelingstraject
De ontwikkeling van een nieuw product is geen rechte weg. Soms moet je wat hobbels nemen en kom je wat bochten tegen. Zoals bij de ontwikkeling van onze BeeAlert, een product dat anderhalve meter afstand in coronatijd waarborgt. Bij de start van dit project waren twee dingen belangrijk: kosten en hygiëne. Het eindproduct moest betaalbaar én makkelijk schoon te maken zijn.
Om de prijs laag te houden kozen we voor bluetooth technologie. In de testfase bleek dat de BeeAlert statisch goed werkt, maar bij het dragen (waarbij mensen bewegen) onvoldoende accuraat is. En dat is natuurlijk een no go. We gingen terug naar de tekentafel en kozen voor een andere technologie: Ultra Wide Band. Na het nemen van die hindernis ligt er nu een goed werkend product.
Dan het schoonmaken. Om de BeeAlert goed te kunnen reinigen kozen we voor een ontwerp zonder extra openingen of aansluitingen. Daarom onderzochten we de mogelijkheden van draadloos opladen. Voor ons een leerzaam traject, waarbij we veel contacten met andere partijen en leveranciers hadden. Maar: onderzoek resulteerde tóch in opladen via een usb-kabel, omdat dit prijstechnisch veel voordeliger en betrouwbaarder is. We namen dus een zijweg op onze reis naar het einddoel.
Uit dit voorbeeld blijkt dat je je uitgangspunten gedurende het proces soms bij moet stellen op basis van voortschrijdend inzicht. Daarom bouwen we voldoende variabelen in, waarmee we kunnen ‘spelen’ om tot een optimaal eindproduct te komen.
Wie zich bezighoudt met hardware-ontwikkeling, kan vaak niet wachten tot het werkende concept er ligt. Maar de weg daarnaartoe is minstens zo leuk. Die weg richten we zo praktisch en efficiënt mogelijk in. Daarvoor geven we je vijf tips, op basis van de ervaring die we zelf op hebben gedaan.
Tip 1: Bepaal het doel, de functionaliteiten en het resultaat van je product
Tijdens ons eerste gesprek zullen we het uitgebreid hebben over jouw doel, de beoogde functionaliteiten en het resultaat dat je wilt behalen met jouw product. De kaders en doelstellingen moeten namelijk voor iedereen helder zijn. Elk ontwerp begint met een idee, gevolgd door een ruwe schets van hoe een systeem of product eruit moet zien. Dit concept van een high level ontwerp is bij het prototype design en het meer ‘volwassen’ product bijna gelijk, zodat je al in de beginfase een goed beeld hebt van hoe je eindproduct eruit gaat zien.
In het ontwerpproces zijn de functionaliteiten het uitgangspunt. We analyseren gezamenlijk wat je écht nodig hebt en wat de mogelijke extra opties zijn. Die opties weeg je tegen elkaar af, bijvoorbeeld op basis van budget of de verwachte afzetmogelijkheden. Grote kans dat je daarbij compromissen moet sluiten, want het is goed mogelijk dat niet alles wat je wilt, technisch of financieel mogelijk is. Andersom kan ook: misschien blijkt in de testfase dat een ontwerp zonder toeters en bellen in jouw situatie veel beter werkt en ga je back to basic.
Tip 2. Geef gas en zorg voor een strakke planning
Natuurlijk wil je als ondernemer niet achter de muziek aanlopen en kansen missen. Daarom schakelen we snel en we plannen onze sprint naar de eindstreep direct in. Zo weet je meteen wanneer je met jouw innovatieve oplossing de markt op kunt.
Tip 3. Zorg ervoor dat je op het juiste moment over de juiste componenten beschikt
Bij het bouwen van prototypes én bij de productie van je eindproduct ben je afhankelijk van de leveranciers van de diverse componenten waar je product uit bestaat. Zoek daarom een betrouwbare leverancier, die op de afgesproken tijd levert én die tijdens het hele productieproces kan leveren. Hierbij kijken we dus naar de verwachte product life cycle. Want niets is zo kostbaar en tijdrovend als redesign, omdat de componenten niet of niet op tijd leverbaar zijn. Maak dus goede afspraken met je leveranciers, zeker als het om componenten gaat waarvoor je niet makkelijk een andere leverancier vindt, omdat er weinig of geen alternatieven zijn.
Tip 4. Bepaal de productieomvang
Op basis van jouw productieomvang kun je gericht gaan zoeken naar een passende producent, die leveringsvoorwaarden heeft die bij jouw product passen. Denk daarbij aan levertermijn en kosten.
Tip 5. Gebruik de kennis van je leveranciers
Zij kennen hun product als geen ander. Als wij vastlopen in het ontwerpproces, dan gaan we ook bij de leverancier te rade. In praktijk blijkt dat ze graag meedenken en soms met briljante ideeën komen op gebied van gebruik of implementatie van het product. Twee weten meer dan één, dus doe daar je voordeel mee.
En nu?
Heb je een goed idee of wil je een probleem in je organisatie oplossen? En wil je de volgende stap zetten naar de ontwikkeling van een prototype en/of (massa)productie? We denken graag met je mee.
Also interesting
-
7 tips om een innovatieworkshop met je team te organiseren
Een innovatieworkshop is een interactieve sessie die is ontworpen om deelnemers te helpen nieuwe ideeën te genereren, creatieve oplossingen te bedenken en innovatieve processen te ontwikkelen. Tijdens een innovatieworkshop kunnen deelnemers samenwerken en brainstormen om nieuwe perspectieven te ontdekken en bestaande problemen op te lossen. Innovatieworkshops kunnen worden georganiseerd voor… Read More
-
Wat is het verschil tussen verbeteren en vernieuwen?
Veel organisaties willen graag met iets nieuws op de markt komen. Of het nu een verbeterd product is, of iets compleets nieuws, de consument verwacht van bedrijven dat zij continu meegaan met de nieuwste technologieën. Voldoe je niet aan dit verwachtingspatroon? Dan is de kans groot dat jouw consument overstapt… Read More
-
Hoe word je innovatief? Creëer een creatieve mindset
Je bedrijf wil met nieuwe ideeën op de markt komen. Het bestaande product uitbreiden of iets compleet nieuws bedenken. Maar wat als er maar geen ideeën komen? Wat als zowel jij als je collega’s vastlopen? Hoe zorg je er dan voor dat je toch met iets nieuws komt? Hoe word… Read More