Maak kennis met onze collega Jeroen Nijenhuis. Sinds enkele weken bij Beeliners aan het werk als business development manager. Sinds zijn start bij Beeliners voelt Jeroen zich direct op zijn plek door zijn achtergrond in embedded software engineering en de voor hem al bekende medewerkers.
Persoonlijk kennismaken met Jeroen? Hij is altijd in voor een kopje koffie. Stuur Jeroen een e-mail en hij neemt contact met je op.
Werken met klanten
Bij het werken met klanten vindt Jeroen het belangrijk om een adviserende rol te hebben en daarbij op lange termijn te denken. Daarbij wil hij een partner zijn en ver wegblijven van de klassieke klant/leverancier relatie. Mee denken in het innovatieproces: ‘Welk probleem lost het idee op?’ Daarbij haalt Jeroen het meeste plezier uit het combineren van de techniek met het product of dienst van het bedrijf. Jeroen noemt hier een mooi voorbeeld van:
“Denk bijvoorbeeld aan Heinz, bekend om zijn ketchup. Maar waarom is Heinz eigenlijk de grootste in zijn vak? Niet omdat hij per definitie de lekkerste smaak heeft, maar omdat ze de eerste waren die de flessen door middel van technologie konden vullen en sealen. Dat maakte het mogelijk om ketchup opeens een heel lange periode te bewaren. Iets wat daarvoor absoluut nog niet kon. Technologie is de enabler.”
Jeroen vindt het belangrijk om vanuit het klantperspectief te blijven denken, geïnteresseerd te blijven in de klant en relaties dusdanig te onderhouden. Alleen dan weet je echt hoe het met iemand gaat. Jeroen is toegankelijk en makkelijk te bereiken. Hij zal niet weglopen voor zijn verantwoordelijkheden en er sneller voor kiezen om zelf een uitdaging op te lossen in plaats van deze bij een ander neer te leggen.
Daarnaast is voorkomen beter dan genezen. Daarom zal Jeroen continu met zijn klanten in gesprek blijven. Mocht er toch een uitdaging op zijn pad komen, dan vindt hij het belangrijk om vanuit het perspectief van de klant te blijven denken. Het samen willen oplossen. Dan kom je er vaak samen wel uit.
Achtergrond en ervaring
Jeroen heeft niet altijd gewerkt als business development manager. Sterker nog, hij is technisch geschoold en heeft jarenlang als embedded software engineer gewerkt, eerst in bij een bedrijf Almelo en later bij Alten Technology,een technische dienstverlener in het high technology domein.
Na jaren als techneut te hebben gewerkt, maakt Jeroen de overstap naar een commerciële en aansturende rol. Een opvallende keuze, want techneuten ervaren commercie vaak als mensen die voor zichzelf werken en niet voor een ander. Jeroen maakte namelijk de overstap naar commercie omdat hij de klant blij wil maken. Hij wil waarde toevoegen voor de klant, niet voor hemzelf. Daarin hanteert hij een eerlijke, oprechte en duurzame aanpak. Samen aan het werk, niet alleen. In eerste instantie had Jeroen dan ook nooit verwacht daadwerkelijk een klant binnen te kunnen halen, maar door zijn adviserende aanpak met klanten lukte hem dat toch.
De functie van Jeroen binnen Alten Technology was goed te vergelijken met een eigen bedrijfje binnen een groter bedrijf. Jeroen ervaart veel eigenaarschap en entrepreneurship. Zijn functie bestaat eigenlijk uit alle andere functies binnen een bedrijf: HR, recruitment, sales, marketing. Om dit te laten slagen is het van belang dat je op lange termijn kunt denken. Een lastige taak. “De eerste periode in de commercie waren spannend. Het was vooral een periode van veel uitzoeken en pionieren. Want hoe vertel je nou je verhaal? Werken in de techniek biedt zekerheid. Gaat er iets kapot? Dan ben je zelf in staat dit te repareren. Mensen werken niet zo. Die zijn onvoorspelbaar. Je weet niet of iemand het wel leuk vindt om met jou te praten. Maar na een aantal jaar ervaring, merk je steeds meer succeservaring en groeit het zelfvertrouwen,” aldus Jeroen.
In de eerste jaren bij Alten Technology werkte Jeroen in een klein team. Hij had de verantwoordelijkheid over minder dan 10 collega’s en over de werkzaamheden in het oosten van het land. Jeroen wilde niets liever dan de boel uitbouwen. Dat lukte! Het klantenbestand werd vergroot, de diensten werden uitgebreid en meer medewerkers werden aangenomen. Alten Technology werd in het oosten van het land een echt begrip.
En al gauw werden er evenementen georganiseerd, zochten diverse scholen een samenwerking en werd de ‘Alten Playground’ in het leven geroepen. Bij de ‘Alten Playground’ draait alles om kennisdeling met het team maar ook met klanten. Dit begrip binnen Alten Technology begon klein binnen het team van Jeroen, maar groeide door de jaren heen tot een begrip binnen alle locaties en afdelingen. Dit alles door de gedachte: ‘Waarom alles voor onszelf houden als we het ook kunnen delen met anderen?’
Na ruim 13 jaar te hebben gewerkt in een commerciële functie binnen Alten besloot Jeroen dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging. Hij stopt bij Alten Technology en kijkt terug naar een carrière waarin het team is uitgebouwd naar 50 mensen en er veel langdurige klantrelaties zijn ontstaan. Veel klanten begonnen met iets kleins. Op het moment dat dit goed gaat, geeft dit vertrouwen. Zodoende groeiden veel klanten uit tot vaste partners.
Werken als Business Development Manager bij Beeliners
Jeroen is een echte aanvulling voor het Business Developmentteam van Beeliners. Met zijn kennis en ervaring past hij goed binnen het team en zijn drive om Beeliners nog verder op te bouwen en te willen pionieren sluit goed aan bij de doelstellingen die het bedrijf heeft opgesteld.
Jeroen: “Beeliners is goed in wat we doen rondom bestaande disciplines. Misschien kunnen we wel uitbreiden naar nieuwe disciplines, denk bijvoorbeeld aan AI. Ik zou daar graag in willen meedenken en willen assisteren. Voor mij is het belangrijk om samen met de klant en het team te innoveren en tot goede producten te komen. Daarnaast vind ik het belangrijk om met leuke mensen samen te werken. Dan zit ik bij Beeliners echt goed op mijn plek.”
Jeroen is uniek en onderscheidend in zijn werk omdat hij volledig zichzelf wil blijven zijn. Geïnteresseerd, gepassioneerd, inhoudelijk en iets willen toevoegen. Dat is Jeroen Nijenhuis.