Het is zover! Jouw prototype is gereed. Je hebt al jouw ideeën uitgewerkt tot een fysiek exemplaar. Dan is het nu tijd om vervolgstappen te ondernemen en jouw prototype te testen.
Zodra je prototype gereed is, is jouw product nog niet klaar voor de markt. Er zijn nog een paar belangrijke dingen die eerst moeten gebeuren. Bijvoorbeeld het testen van je prototype om te zien of deze voldoet aan de gestelde eisen en wensen van gebruikers. Hoe je dit doet vertellen wij je in dit blog.
- Waarom een prototype testen?
- Wat zijn methodes om een prototype te testen?
- Het oplossen van showstoppers
Het testen van een prototype kost veel tijd. Om dit proces te versnellen is het verstandig om een productontwikkelaar zoals Beeliners in te schakelen.
Waarom een prototype testen?
Een prototype testen doe je om fouten op te sporen en op te lossen voordat je het uiteindelijke product gaat produceren. Daarnaast leidt het testen van prototypes tot:
- Verbeterde productkwaliteit: Door vroegtijdig fouten op te sporen en op te lossen, verbeter je de kwaliteit van het product.
- Verhoogde klanttevredenheid: Prototypes die getest zijn, sluiten beter aan bij de behoeften van klanten, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid.
- Verminderde kosten: Je identificeert problemen vroegtijdig en lost deze direct op. Dit leidt tot minder klantenservice- of garantieclaims en bespaart kosten.
Het is belangrijk om de tijd te nemen om je prototypes te testen. Dit is een essentieel onderdeel van productrealisatie.
Wat zijn methodes om een prototype te testen?
Afhankelijk van het soort prototype en de doelstelling van de test zijn er verschillende methodes om jouw prototype te testen en feedback te verzamelen:
- Gebruikerstesten: Laat potentiële gebruikers het prototype testen en observeer hun gedrag en opmerkingen. Vraag hen om feedback over de gebruiksvriendelijkheid, functionaliteit en andere aspecten van het prototype. Lukt het ze bijvoorbeeld om zonder uitleg de belangrijkste functies te gebruiken? Waar lopen ze vast?
- Online enquêtes: Maak een online enquête met vragen over het prototype en stuur deze naar potentiële gebruikers. Dit kan een goede manier zijn om feedback te verzamelen van een breed publiek. Stel zowel meerkeuze als open vragen zodat je zowel kwantitatieve als kwalitatieve inzichten krijgt.
- Focusgroepen: Organiseer een focusgroep met mensen die tot jouw doelgroep behoren. Vraag hen om hun mening te geven over het prototype en gebruik hun feedback om het te verbeteren. Bespreek tijdens deze focusgroepen specifieke onderdelen, zoals het design, de functies of de gebruikservaring.
- Interviews: Houd interviews met individuen die het prototype hebben gebruikt. Vraag hen om hun gedachten en feedback over het prototype te delen. Interviews geven je de kans om dieper door te vragen naar specifieke ervaringen, motivaties en frustraties.
- Analytics: Gebruik analysetools om het gebruik van het prototype te volgen. Dit kan informatie opleveren over hoe mensen het prototype gebruiken en waar eventueel problemen liggen. Meet bijvoorbeeld de tijd die gebruikers besteden aan bepaalde functies of waar gebruikers juist afhaken.
- Compabiliteitstesten: Evalueer of het product compatibel is met andere producten of systemen. Bekijk bijvoorbeeld of de software op verschillende besturingssystemen en apparaten werkt.
- Veiligheidstesten: Test of jouw prototype veilig is voor gebruik en identificeer en verhelp potentiële gevaren. Controleer bij fysieke producten bijvoorbeeld op scherpe randen of losse onderdelen, en test bij digitale producten de beveiliging en privacy.
Het is belangrijk om op een gestructureerde en methodische manier feedback te verzamelen om zo nuttige inzichten te krijgen die helpen bij het verbeteren van het prototype.
Een testplan opstellen
Voordat je daadwerkelijk jouw prototype gaat testen is het verstandig om een testplan op te stellen. Hierin definieer je de testdoelen, de te testen scope, de doelgroep en welke methode je gebruikt. Vervolgens kun je de te testen taken, de benodigde tijdlijn en de criteria waar het prototype aan moet voldoen specificeren. Als laatste werk je de testprocedure uit, inclusief vragen die gesteld moeten worden en de manier waarop je feedback gaat verzamelen en verwerken.
Het oplossen van showstoppers
Tijdens de prototyping fase van jouw product ligt bij Beeliners de focus op het oplossen van de showstoppers. Dit zijn de problemen die grote invloed hebben op het functioneren van jouw product. Hier komen wij achter door jouw prototype te testen en feedback te verzamelen op het gebruik ervan. Vervolgens passen we jouw prototype aan en testen we deze opnieuw. Dit proces herhalen we opnieuw tot er een uiteindelijk prototype is die gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk is voor de (toekomstige) gebruikers.
Prototype testen en ontwikkelen met een partner
Het testen en verder ontwikkelen van een prototype kost vaak veel tijd en kan al snel erg complex worden. Samenwerken met een partner kan dit proces aanzienlijk versterken. Door verschillende inzichten en expertise te bundelen, ontdek je sneller verbeterpunten en beschik je uiteindelijk over een kwalitatief eindproduct.
Bij een samenwerking met Beeliners helpen wij je gedurende het hele proces. Wij denken met je mee en zorgen er samen voor dat jouw product realiteit wordt. Benieuwd hoe? Download dan onze roadmap voor productrealisatie.
Also interesting
-
Diverse soorten prototypes: high-, mid- en low-fidelity
Wanneer je jouw idee wilt uitwerken tot een fysiek product, is het belangrijk om een prototype te maken om te ontdekken wat jouw pluspunten en valkuilen zijn. Zo kun jij deze verbeteren en een product ontwikkelen waar jouw doelgroep écht op zit te wachten. Er bestaan verschillende soorten prototypes. Read More
-
Wat is een prototype?
Een prototype is een tastbare versie van een idee voor vernieuwing of innovatie binnen jouw bedrijf. Hiermee krijg je een goed idee van hoe jouw product er uiteindelijk uit moet komen te zien en of deze gaat werken zoals jij in gedachte hebt. In dit blog vertellen wij je er… Read More
