De veranderingen in de markt gaan snel en de houdbaarheidsdatum van een product of dienst wordt korter. De maatschappij is door de grote diversiteit aan belangen, berichtgeving en bewegingen alleen maar onduidelijker, vluchtiger en complexer geworden. 

De uitdaging voor bedrijven is koersbepaling om daarmee haar eigen toekomst veilig te stellen. Als bedrijf kun je het niet permitteren elk jaar hetzelfde te doen. Dit bewustzijn is bij veel bedrijven aanwezig en toch is het lastig om de stap naar vernieuwing en innovatie te zetten. 

Een veel gebruikt argument in het verleden was; ‘maar het loopt toch goed en we zijn veel te druk met de huidige business’. De huidige, onzekere, markt zet het belang van innovatie alleen maar scherper neer. Daarom staan wij in dit blog stil bij het belang van innoveren en waarom dat juist nú van belang is. 

6 redenen om juist nu te gaan innoveren:

  1. Koers bepalen
  2. Innoveren gaat vooral om leren
  3. Concurrentievoordeel
  4. Een langer leven voor jouw product
  5. Het uitdagen van personeel
  6. Meebewegen met de wet

Wil jij innoveren en jouw idee uit laten werken in samenwerking met Beeliners? Wij helpen je graag! Kom eens vrijblijvend langs voor een kopje koffie en we bespreken graag met jou de mogelijkheden.

Verhalen uit de media over mogelijke recessies, stijging van werkloosheid en de krimp van de markt zorgen ervoor dat veel bedrijven geen (grote) uitgaven meer durven te doen. Er heerst een angst om besluiten te nemen. Het gevaar hiervan is dat het negatieve verhaal steeds meer vertelt zal worden, waardoor er een eigen werkelijkheid ontstaat.

Een soortgelijke situatie zorgt ervoor dat bedrijven zich gaan focussen op korte termijn problemen en de lange termijn successen vergeten. De kunst is om het in balans te houden.

1. Koers bepalen

Wat is jouw visie op de toekomst en welke plek wil jij met jouw organisatie innemen? Als je dit helder hebt kun je stappen zetten en hier invulling aan geven. Wij gebruiken hier expliciet het woord ‘stappen’, omdat wij niet geloven in een groot meerjarenplan. Daar is de wereld te veranderlijk voor. Ga vooral op weg en definieer grove stappen op de weg. Evalueer op de weg en pas op basis van de verkregen inzichten acties aan. Houd uiteraard bij de aanpassingen het einddoel voor ogen. Dan blijf je wendbaar en lerend.

Wij geloven dat vernieuwingen en innovaties binnen duidelijke kaders ontstaan. Anders gezegd: “ruimte zonder kaders geeft leegte”. Deze kaders geven duidelijkheid en helpen de validatie aan het einde van bijvoorbeeld een ontwikkeltraject of organisatieverandering.

2. Innoveren gaat vooral om leren

Je blijft leren als je de huidige situatie niet accepteert. Deze situatie wordt vooral bepaald door de huidige omstandigheden en je gewoontes. Het leerproces begint dan ook bij het stellen van vragen. Dit zorgt ervoor dat je steeds beter inzicht krijgt en van daaruit verder kunt verdiepen. 

De kennis die je opdoet met het stellen van vragen is noodzakelijk om te kunnen innoveren. Het zorgt ervoor dat je steeds scherper krijgt wat je zou kunnen veranderen of vernieuwen. Het gaat hierbij dus nog niet om de oplossing, maar het weten wat je wilt veranderen. Daarbij zul je ook helder moeten krijgen welke eisen en randvoorwaarden je wilt stellen. 

Deze stappen kosten geen geld. De enige investering is tijd, energie en het vermogen om anders te kijken. Dit is ook het gedeelte wat je niet kan uitbesteden. Uiteraard kan het wel helpen als een objectief iemand (zonder verbinding of historie) meedenkt.

3. Concurrentievoordeel

Professor Victor Gilsing zei al eens het volgende: ‘De geschiedenis leert dat organisaties die tijdens een crisis hebben geïnvesteerd, daar sterker uit zijn gekomen dan organisaties die dit niet deden.’ Hier maakt hij een duidelijk punt. Stilstaan is immers achteruitgaan. Door te innoveren, ook in tijden van crisis, zul je de concurrentie een stap voor zijn. Om die reden is het interessant om vandaag nog te starten met innoveren.

4. Een langer leven voor jouw product

Steeds meer producten hebben een steeds kortere levenscyclus. De technologie ontwikkelt zich dusdanig snel, dat een product dat vandaag succesvol is, over een paar jaar een achterhaalde formule kan zijn. Nieuwe ontwikkelingen volgen elkaar immers snel op. Door jouw product te blijven upgraden, kan deze langer voldoen aan de wensen en behoeften van jouw klanten. 

5. Het uitdagen van personeel

Wanneer jouw personeel dag in, dag uit dezelfde werkzaamheden uit moeten voeren, zullen zij snel verveeld raken en mogelijk zelfs gaan zoeken naar een uitdaging elders. Door je personeel de opdracht te geven om mee te denken aan het vernieuwen van bestaande producten of zelfs uitdaagt om met iets compleet nieuws te komen, zul je hen blijven uitdagen. Dit geeft jouw personeel het gevoel dat ze er toe doen en dat zij daadwerkelijk het verschil kunnen maken.

6. Meebewegen met de wet

Door de vele nieuwe technologische ontwikkelingen die elkaar rap opvolgen, wordt ook de wetgeving met regelmaat geüpdatet. Een veranderende wetgeving kan veel invloed hebben op jouw dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan de installatiebranche. Wanneer de overheid besluit dat nieuwbouwhuizen geen gasaansluiting meer mogen hebben, zul je als ondernemer je daarop moeten aanpassen.

Technisch is alles mogelijk

Vanuit Beeliners helpen we bedrijven met de eerste stappen naar een nieuw product. Daarbij ontwikkelen we in een hele korte tijd een prototype. Dit eerste prototype is vooral bedoeld om de werking aan te tonen (proof of concept). Daarbij heeft de opdrachtgever direct iets tastbaars in handen om verder te valideren (toetsen op geschiktheid) en dus de eerste behoeftebepaling doen. 

Technisch is voor ons alles mogelijk. De kunst is om het binnen de gestelde kaders ook werkbaar te krijgen. Hiermee willen we vooral benadrukken dat je bij het bedenken van ideeën en oplossingen niet de beperkingen op moet leggen. Durf op dat vlak vooral te dromen.

Ga vooral aan de slag!

Gebruik de huidige situatie vooral om met mensen in gesprek te gaan. Stel daarbij vooral vragen en zoek de verdieping op. Uitvinden kan je alleen en innoveren doe je samen. Het gaat er vooral om dat je de (klant)vraag beter gaat begrijpen of zoekt naar de oplossingen. Bepaal jouw koers (als je dat nog niet had gedaan) en ga eens een experiment aan.

Vrijblijvende out of the box sessie!

Benieuwd wat innovatie voor jou kan betekenen, maar vind je het lastig vinden om de eerste stappen te zetten, dan willen wij je een vrijblijvende “Out of the Box” sessie aanbieden. We gaan samen met een kleine groep kijken naar jouw bedrijf en vakgebied. Vervolgens brengen we de aandachtsgebieden en mogelijkheden in kaart. Wij denken graag met je mee hoe je jouw doelen vervolgens kunt bereiken. 

Neem contact met ons op voor een kennismakingsgesprek.

Also interesting

  • 7 tips om een innovatieworkshop met je team te organiseren

    Een innovatieworkshop is een interactieve sessie die is ontworpen om deelnemers te helpen nieuwe ideeën te genereren, creatieve oplossingen te bedenken en innovatieve processen te ontwikkelen. Tijdens een innovatieworkshop kunnen deelnemers samenwerken en brainstormen om nieuwe perspectieven te ontdekken en bestaande problemen op te lossen. Innovatieworkshops kunnen worden georganiseerd voor… Read More

    More information

  • Wat is het verschil tussen verbeteren en vernieuwen?

    Veel organisaties willen graag met iets nieuws op de markt komen. Of het nu een verbeterd product is, of iets compleets nieuws, de consument verwacht van bedrijven dat zij continu meegaan met de nieuwste technologieën. Voldoe je niet aan dit verwachtingspatroon? Dan is de kans groot dat jouw consument overstapt… Read More

    More information

  • Hoe word je innovatief

    Hoe word je innovatief? Creëer een creatieve mindset

    Je bedrijf wil met nieuwe ideeën op de markt komen. Het bestaande product uitbreiden of iets compleet nieuws bedenken. Maar wat als er maar geen ideeën komen? Wat als zowel jij als je collega’s vastlopen? Hoe zorg je er dan voor dat je toch met iets nieuws komt? Hoe word… Read More

    More information