Bedenk jouw strategie als kern voor je product

Bij een productstrategie bepaal je onder andere de focus van je product. Wat neem je mee? En wat neem je niet mee?

Het kan goed zijn dat je al een productstrategie hebt. Door de jaren heen kunnen de wensen en behoeften van klanten echter veranderen. In dat geval is het nodig om jouw strategie te herzien. Beeliners helpt je graag bij het optimaliseren van jouw
productstrategie.

  • Samenwerken met jou
    Wij werken niet voor jou, maar mét jou. Zo blijf jij betrokken en hou je controle over jouw idee.
  • Persoonlijk contact
    Je hebt direct contact met de specialisten die aan jouw idee werken. Direct sparren met de juiste specialist.
  • Korte lijntjes
    Aanpassingen op jouw idee? Door de korte lijntjes kunnen wij snel schakelen en deze toepassen.
  • Het IP blijft van jou
    Het IP blijft van jou, maar we helpen je graag met het regelen van het papierwerk.

Wat is een productstrategie?

Een productstrategie is een plan dat uitlegt wat voor een product je op de markt wil brengen, voor wie dit product bedoeld is en hoe het succesvol gaat worden.

Het bepaalt dus de focus van je product en is een brug tussen jouw bedrijfsdoelstellingen
en de praktische uitvoering van productontwikkeling.

Het belang van productstrategie

Een goed gedefinieerde productstrategie dient als leidraad voor alle aspecten van productontwikkeling, van ideevorming tot lancering en het post-lanceringsproces.

Daarnaast biedt het de volgende belangrijke voordelen:

Focus en richting: Een productstrategie zorgt voor focus en richting voor alle betrokkenen bij de productontwikkeling en -marketing. Hierdoor versnel je de productontwikkeling en houd je de kosten laag.

Concurrentievoordeel: Door een duidelijk gedefinieerd aanbod te creëren
dat gericht is op de behoeften van specifieke doelgroepen helpt een
productstrategie jouw organisatie zich te onderscheiden van de concurrentie.

Gerichte besluitvorming: Een productstrategie verbetert de tactische
besluitvorming. Wanneer er een duidelijk doel is kunnen plannen of tijdlijnen gemakkelijk aangepast worden.

Verhoogde ROI: Een productstrategie leidt tot een verhoogde return on
investment (ROI) door producten te ontwikkelen die waarde bieden aan
klanten
en die winstgevend zijn voor het bedrijf.

Kerncomponenten van een productstrategie

Waardepropositie bepalen

De waardepropositie beschrijft de unieke voordelen die
jouw product biedt aan klanten. Het beschrijft waarom ze jouw product
zouden moeten kopen boven concurrerende producten.

Genoeg tijd en budget

Jouw nieuwe product verschijnt niet zomaar op de
markt. Er komt veel tijd en geld bij kijken. Het is daarom belangrijk om helder te hebben hoeveel er geïnvesteerd moet worden in nieuwe producten.

De juiste kennis voor bewuste keuzes

De juiste kennis is essentieel om nieuwe producten te ontwikkelen en tot een succes te maken. Wanneer je niet de juiste kennis
hiervoor in huis hebt, zul je nieuwe mensen moeten aannemen, je huidige personeel moeten omscholen of een externe partij moeten inhuren.

Een heldere innovatiestrategie

Innoveren is een onderwerp dat centraal moet staan in jouw productstrategie. Dit kan echter niet zonder een goede
innovatiestrategie. Deze helpt je te kunnen anticiperen op toekomstige
ontwikkelingen in de markt.

”Samen maken we jouw idee werkelijkheid.”

Heb jij een productidee en wil jij die tot leven brengen? Onze experts staan klaar om jouw product te ontwikkelen en naar de schappen te brengen. Een eerste gesprek is altijd vrijblijvend. Start vandaag nog!

Tools & technieken die wij toepassen

SWOT-analyse

SWOT staat voor “strengths, weaknesses, opportunities en threats”, ofwel: “sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen”. Met een SWOT-analyse brengen wij de kansen voor jouw onderneming in kaart en laten we zien welke aspecten extra aandacht vragen. De SWOT-analyse geeft richting aan jouw product- en innovatiestrategie.

Business Model Canvas

Een Business Model Canvas (BMC) geeft je een overzicht van alle belangrijke onderdelen van jouw organisatie zoals je waardepropositie, wie je klant is, jouw partners en kernactiviteiten. Dankzij een BMC zie je hoe deze onderdelen met elkaar samenhangen en kun je sneller en beter inspelen op veranderingen binnen de markt.

Design thinking

Design thinking is een iteratief proces dat gebruikt wordt om problemen op te lossen. Binnen deze methodiek staat het definiëren van problemen vanuit menselijke behoeften centraal. Het draait om het ontwikkelen van oplossingen die gericht zijn op de problemen en behoeften van jouw doelgroep.

Productontwikkelingsplan

Met het productontwikkelingsplan beschrijven we de stappen die nodig zijn om het product te ontwerpen, te ontwikkelen en uiteindelijk te lanceren. Dit plan geeft een richting voor het proces dat we gezamenlijk zullen doorlopen. Bij dit proces beginnen we met de strategie, vervolgens onderzoeken we de haalbaarheid van jouw idee en maken we verschillende prototypen.

Design technieken

Bij Beeliners maken we gebruik van verschillende design technieken bij het optimaliseren van jouw productstrategie. Hierbij kun je denken aan technieken zoals: 1-op-1 interviews met gebruikers, een concurrentie analyse, het maken van moodboards, mindmaps, rapid prototyping, design schetsen en het houden van diverse brainstorm sessies.

Voorbeelden van bedrijven met een sterke productstrategie

Er zijn talloze voorbeelden van bedrijven die succesvol zijn geweest met de implementatie van een effectieve productstrategie.

Enkele opmerkelijke voorbeelden zijn:

Apple: Apple’s productstrategie is gebaseerd op het creëren van premium
producten met een naadloze gebruikerservaring tussen hun verschillende
producten, gericht op een specifiek segment van de markt.

Dyson: De productstrategie van Dyson is gericht op het ontwikkelen van
verschillende producten met dezelfde technologie als basis. Zo maken alle
producten, van stofzuiger tot haarstyling producten, gebruik van slim
toegepaste luchtstroom technieken.

HUE: De productstrategie van HUE is gericht op het creëren van
connectiviteit tussen hun verschillende lampen en technologieën. Hiervoor
speelt ecosysteem een basis.

Productstrategie in samenwerking met Beeliners

Bij Beeliners werken we samen aan jouw innovatie om deze werkelijkheid te maken.
Wij zijn bekend met de nieuwste technologieën en hebben ruime ervaring binnen productontwikkeling. Met deze knowhow zijn wij de ideale partij om jouw ideeën om te zetten naar een product op de markt.

Benieuwd naar wat wij samen met jou kunnen bereiken?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

4 innovatieprijzen gewonnen

17 producten ontwikkeld in 2024

48+ bedrijven geholpen

Ons vakmanschap

Portfolio

  • Haeyven – Antagonist

  • Sneeuwschuiver Gateway/Sensor

  • Sporttoestellen

  • Waterstof brandbeveiliging

  • IoT Flens

  • Covid Handwash Timer

  • BeeAlert

  • Bee in Charge App

  • Digitale Baksteen

Onze inzichten, lessen en visie op productontwikkeling

  • Afbeelding voor bij het blog over marktonderzoek

    Wat hoort er bij marktonderzoek en hoe pak je dit aan?

    Wanneer je een nieuw product op de markt wilt brengen, spreekt het voor zich dat jij hier enthousiast over bent. Maar is de markt dat ook? Hoe kijken anderen tegen jouw idee aan? Of bestaat jouw nieuwe idee misschien al? Met een marktonderzoek krijg jij antwoord op deze vragen. Tijdens dit onderzoek verzamel je namelijk

    Meer informatie

  • Afbeelding voor het blog iteratief proces

    Het iteratief proces: waarom en hoe wij het toepassen

    Elke ochtend sta je op en check je als eerste je mobiele telefoon. Door de dag heen ontvang je hier berichten op en voordat je ‘s avonds gaat slapen stel je jouw wekker in. We kunnen hedendaagse telefoons niet meer wegdenken. Sterker nog, de allereerste modellen zouden er niet gekomen zijn zonder hulp van iteratieve

    Meer informatie

  • Nieuw product idee, wat nu?

    Ik heb een nieuw product idee, wat nu?

    Na een lange werkdag ben je onderweg naar huis. Tijdens de reis heb je tijd om wat na te denken en ineens komt er iets in je op: een briljant idee voor een nieuw product! Het liefst maak je het meteen die avond nog realiteit. Het proces van idee naar marktintroductie kan overweldigend zijn. Gelukkig

    Meer informatie